MILYEN SZÁNDÉK BONTANÁ LE A SZÓSZÉKET?
Interjú Merényi Györggyel
Neves művészettörténésszel, Merényi Györggyel beszélgettünk a legutóbbi nyilvános fórum után, amelyet a mohácsi Fogadalmi templom felújítása tervezetének ismertetésére hívtak össze. Sem a tervezőtől, sem a megrendelő egyházi képviselőjétől a jelenlévő publikum semmilyen nyomós érvet nem hallott, ami megmagyarázná a templom szószékének lebontását, ezért kértük ki a művészettörténész véleményét.
Merényi György építészettörténettel, azon belül az elmúlt századforduló és a modernizmus építészetével foglalkozik. Lokálpatriótaként a pécsi Zsolnay-gyár építészeti kerámia gyártásának összefoglaló munkáját készítette el. Gyermekkorában Mohácson is élt, életének meghatározó tanára volt Kolbe Mihály, akit ő is, mint a szakma más képviselői is, kiváló művésznek tart.
Mohácsi Örökségvédők: Ön indokoltnak látja-e kivenni a Fogadalmi templom belső teréből a jelenlegi szószéket, vagy ismer-e hasonló esetet?
Merényi György: Reméljük, nem a pannonhalmi példa a hivatkozási alap, merthogy ott az eredeti egységes középkori tér visszaállítása okán távolították el a barokk szószéket és az oltárt. Ez nem jelenthet példát arra, hogy egy egységesen tervezett enteriőrbe is belenyúljanak, mert ebben az esetben ez rombolás.
M. Ö.: A fórumon nem említették föl a pannonhalmi templom-felújítást példaként.
M. Gy.: Ott a középkori hajóból az – oda nem illő – barokk szószéket és oltárt leszerelték, hogy helyette a mai csodás hangulatú egységes templomtér létrejöjjön. Tudom, hogy sokan ezt mai napig nem emésztik meg (hozzátéve, hogy kiemelt országos jelentőségű műemlékünk is a pannonhalmi, tehát az akkor még működő KÖH-nek is beleszólása volt a folyamatokba). Lehet, hogy úgy gondolják, ha ott lehetett, akkor itt is kidobhatják a szószéket?
M. Ö.: A mohácsi szószék lebontására azt az érvet hozták föl, hogy nincs szerepe a liturgiában, és egyébként is értéktelen vasbeton, valamint a templom bal oldalán ülők nem látnak tőle.
M. Gy: Csakhogy Mohácson egy egységesen tervezett modernista enteriőr része a szószék, aminek ráadásul a mozaikdísze a templomnak is az egységes képébe illő, látványos része. Tehát, barbarizmus lenne ezt megszüntetni. Máshol sem dobják ki a szószékeket arra hivatkozva, hogy nem használják, ha az épület együttes része és stílusában ehhez illeszkedik az enteriőr.
M.Ö.: Tehát a pannonhalmi átalakítás indokolt volt?
M. Gy: Rengeteg vitát olvastam Pannonhalma kapcsán egyházon belül és sajnos kívül is. Merthogy nem fogták fel mennyire jól sikerült a pannonhalmi felújítás, amelynek nemcsak a nemzetközi visszhangja volt pozitív, hanem a látogatóké is – akik némi érzékkel bírnak az építészet iránt – örömüket lelik a mai látványban. A mohácsi szószék megszüntetését azonban nem érzem indokoltnak és tiszteljük annyira, hogy nem háborgatjuk értelmetlenül az építészek és a kivitelező tervező-művészek ránk hagyott munkáit. Árkay Aladár mohácsi Fogadalmi temploma a budapesti városmajori Jézus Szíve plébánia templomával együtt modernista templomépítészetünknek, a 20 századi egyházművészetünknek kiemelkedő alkotásai. Mindkettőnél jellemző a vasbetonszerkezetek innovatív alkalmazása. A mohácsi templom puritán belső terének szemet gyönyörködtető központi alkotása az üvegablakait is jegyző Árkayné Sztehlo Lili tervei alapján Kolbe Mihály festőművész kivitelezésében éppen a templom szószékére készült mozaikkompozíció. Ezt a betonszerkezetű szószékhez szervesülő egyedülálló szépséget bolygatni, magát a szószéket elbontani vétek! A bizáncias karakterű épület enteriőrjében ez az aranyló mozaikábrázolás megidézi a korai keresztény időket. Az együttes 1989 óta műemlék, így az esetleges bontással kapcsolatos döntésben meghallgatni szükséges a műemlékvédelem szakembereit is!
Angyal - Szószék mozaik részlete. Fogadalmi templom, Mohács
(fotó: 2018)
kép és szöveg: S.E